רעלת הריון

הקשר בין רמות אסטרוגן לבין הסיכון לרעלת הריון

מטרתה של הסקירה הנוכחית היא לסכם את הידע הקיים היום הנוגע לסינתזת אסטרוגן, בקרה על יצורו בשלייה וההשפעות הביולוגיות במהלך הריון ורעלת הריון

03.05.2017, 08:02
שינויים פתולוגיים בכלי הדם האופייניים לרעלת היריון (מקור: ויקיפדיה)
שינויים פתולוגיים בכלי הדם האופייניים לרעלת היריון (מקור: ויקיפדיה)

רעלת הריון מסתיימת בחוסר תפקוד שלייתי והינה אחת הסיבות המובילות לתמותה ולתחלואה אמהית ועוברית. במהלך ההריון, אסטרוגן מיוצר בעיקר בשלייה על ידי עיבוד פרהקורסרים של אנדורגן שמקורם בבלוטות האדרנל האימהיות והעובריות.

תהליכים אלו מובילים לרמות גבוהות של אסטרוגן בפלסמה לעומת המצב בנשים לא-הרות. ייצור אסטרוגנים לא תקין יכול להיות בעל תפקיד משמעותי בתסמיני רעלת הריון, מכיוון שהם מיוצרים באופן בלעדי על ידי השלייה והם מעודדים אנגיוגנזה והרחבת כלי דם.

מחקרים קודמים שבחנו ייצור אסטרוגן בהריון העלו ממצאים סותרים, ייתכן שעקב חסר ספציפיות של הערכות לבדיקת האסטרוגן. עם זאת, השימוש בפרוטוקולים אנליטיים אמינים שנעשה בהם שימוש ב: liquid chromatography/mass spectrometry, gas chromatography/mass spectrometry במחקרים חדשים מרמזים, כי ישנה ירידה משמעותית ברמות אסטרדיול ברעלת הריון.

מטרתה של סקירה זו היא לסכם את הידע הקיים היום הנוגע לסינתזת אסטרוגן, בקרה על יצורו בשלייה וההשפעות הביולוגיות במהלך הריון ורעלת הריון. בנוסף, הסקירה מדגישה את הקשר בין היארעות רעלת הריון, סינתזת אסטרוגן, פקטורים אנגיוגנים וגורמי סיכון קרדיווסקולריים.

מציאתו של קשר הדוק בין בקרה לקויה של אסטרוגן והיארעות רעלת הריון יכול לתקף את רמות האסטרוגן כסמן ביולוגי וכגישה טיפולית אפשרית למניעת וריפוי רעלת הריון.

מקור:
Berkane, N. et al. (2017) Endocrine Reviews. 38(2), 123.

נושאים קשורים:  רעלת הריון,  אסטרוגן,  סקירה,  שלייה,  מחקרים
תגובות