חדשות

רופאים הצליחו להקפיא ביציות בשלות שנלקחו מילדות חולות סרטן בהליך חדשני

עד כה היה נהוג לקחת רקמת שחלה מילדות חולות סרטן, אולם בשל חשש כי הרקמה תהפוך לסרטנית בעתיד, הצליח צוות רופאים מ"בילינסון" ומ"שניידר" לקחת ולהקפיא ביציות בשלות, גם מילדות בנות שנתיים

שחלות (צילום: אילוסטרציה)

צוות רב-תחומי מ"בילינסון" וממרכז "שניידר" לרפואת ילדים הצליח להקפיא ביציות בשלות שנלקחו מילדות חולות סרטן, ביניהן גם כאלו שהשאיבה מהן נעשתה לאחר שעברו כימותרפיה. מתוך 42 הפעוטות - ילדות ונערות בגילים משנתיים ועד 18 שנה - הצליחו הרופאים לשמר 395 ביציות; דיווח על-כך פורסם ב-Human Reproduction.

מבית החולים "בילינסון" נמסר אתמול (א'), כי בצוות היו אונקולוגים, מומחים בכירורגיה-ילדים ומומחי פוריות, וכי מדובר ככל הידוע על ההישג הראשון מסוגו בנושא זה בעולם.

פרופ' בנימין פיש, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית (IVF) ב"בילינסון" מסר, כי "בשונה ממבוגרות חולות סרטן שעוברות הליך של שאיבת ביציות לפני טיפולים אונקולוגים, אצל ילדות חולות סרטן נהוג להוציא רקמת שחלה או לקחת ביופסיה מהשחלה ולהקפיאה. החשש בהליך הזה הוא שבעתיד, בהליך ההחזרה, תוחזר לגופן רקמת שחלה נגועה, שייתכן ויש בה תאים ממאירים.

פרופ' בנימין פיש: "הייחודיות בעבודה היא שהצלחנו למצוא ביציות בנות-הבשלה. היתרון המשמעותי הוא שהן מעלות משמעותית את הסיכוי של ילדות אלו להרות בעתיד"

"השיטה של נטילת רקמת שחלה נהוגה עד היום אצל ילדות, וזאת משום שעד כה לא הייתה שיטה אחרת ולא ניתן היה לשאוב ביציות מילדות כה צעירות. לפיכך, לא הייתה לרופאים ברירה אלא להקפיא רקמת שחלה ובעתיד להחזירה לגוף, כיוון שרצו לשמר בכל זאת סיכוי לפוריות אצל ילדות חולות סרטן".

פרויקט המחקר שבו נרשמה ההצלחה הנוכחית בוצע בשנים 2014-2007. כאמור, הביציות נשאבו מ-42 ילדות, 22 מהן לפני טיפול כימותרפי ו-20 לאחר סיום הטיפול הזה.

"הייחודיות בעבודה היא שהצלחנו למצוא ביציות בנות-הבשלה. היתרון המשמעותי הוא שהן מעלות משמעותית את הסיכוי של ילדות אלו להרות בעתיד. העובדה שביציות של ילדות כה צעירות היו בנות הבשלה היא מפתיעה ביותר. הצלחנו להבשיל ביציות של פעוטה בת שנתיים, של בת 3, ובבת 5 מצאנו 31 ביציות בנות הבשלה. אלו נתונים מדהימים. כל זאת נעשה ללא מתן הורמונים לילדות. בתנאי מעבדה הצלחנו להביא את הביציות למצב שהן מוכנות למעשה להפריה".

בעבודת המחקר נטלו חלק ממרכז "שניידר" לרפואת ילדים: פרופ' יצחק יניב, ד"ר שפרה אש (אונקולוגית ילדים), פרופ' נפתלי פרויד (כירורגית ילדים). ממרכז דוידוף, מרכז הסרטן ב"בילינסון", נטלו חלק במחקר: פרופ' סלומון שטמר, ד"ר אירית בן אהרון; מהיחידה לפוריות והפריה חוץ-גופית ב"בילינסון": פרופ' בנימין פיש, מנהל היחידה; פרופ' רונית אביר, מנהלת המעבדה לשימור הפוריות; ד"ר אונית ספיר, מנהלת המעבדה להפריה חוץ-גופית ופרופ' אבי בן הרוש, מנהל השירות לשימור פוריות.

המאמר המלא

נושאים קשורים:  חדשות,  ביציות,  שחלה,  ילדות,  פוריות,  סרטן,  שימור,  המרכז הרפואי "רבין",  מרכז "שניידר" לרפואת ילדים
תגובות