חדשות

בניגוד למגמה: רופאים בארה"ב מודאגים מעליית שיעור תמותת היולדות

שיעור תמותת היולדות כתוצאה מסיבוכי הריון או לידה בארה"ב עלה בשנים האחרונות, ורופאים מסבירים כי ייתכן שהדבר נובע מהשמנת-יתר ומחלת הסוכרת, הנפוצות יותר במעמד סוציו-אקונומי נמוך; "כשראיתי פעם ראשונה את שיעור הנשים המתות בלידה או בהיריון חשבתי שיש כאן טעות"

אם ותינוק לאחר לידה (צילום: אילוסטרציה)

מספר הנשים ברחבי העולם הנפטרות במהלך הלידה או ההיריון צנח ביותר מ-33% בין השנים 2000 ל-2015. צניחה זו מהווה את את אחד הניצחונות המרשימים ביותר בתחום בריאות הנשים ברחבי העולם.

ואולם, דו"ח חדש שפורסם בשבוע שעבר בארה"ב, מצא כי דווקא ארה"ב היא אחת מהמדינות הבודדות שבה המגמה הפוכה לגמרי. לפי הנתונים החדשים, שפורסמו על ידי מכון מחקר הבריאות באוניברסיטת וושינגטון, שיעור תמותת היולדות בארה"ב נמצא בעלייה - בניגוד למגמה במדינות המערב.

לפי הנתונים, בשנת 2013 נרשמו בארה"ב 28 מקרי מוות של יולדות לכל 100,000 לידות, כתוצאה מסיבוכי היריון או לידה. זאת, לעומת 23 מקרי מוות ל-100,000 לידות שנרשמו ב-2005.  בהשוואה לתמונת המצב ב-1990 - שיעור מקרי המוות גדל פי שניים.

"כשראיתי פעם ראשונה את שיעור הנשים המתות בלידה או בהיריון חשבתי שיש כאן טעות", אמר ד"ר ניקולאס קסבאום

עוד דווח, כי שיעור תמותת היולדות בטקסס, למשל, הוכפל תוך שנתיים, בעיקר בקרב נשים אפרו-אמריקניות. שיעור תמותת היולדות ב-2013 היה גבוה פי שלושה מזה שנרשם בקנדה, למשל. עם זאת, מחברי הדו"ח צופים כי בשנתיים האחרונות (הנתונים העדכניים ביותר הם לגבי 2013), תיראה ירידה בשיעור בבארה"ב ל-25 מקרי מוות ל-100,000 לידות.

העלייה בשיעור תמותת היולדות נחשבת נדירה חריגה במדינות המערב העשירות, וגם בחלק מהמדינות העניות. באיראן, בוייטנאם, ברוסיה וברומניה, למשל, מספר היולדות שנפטרו ירד במהלך תקופה זו.

השנה פרסמה קבוצת חוקרים אמריקאית נוספת ממצאים לפיהם, ב-48 ממדינות ארה"ב נרשמה עלייה של 27% בשיעור תמותת היולדות. מחקר אחר שבוצע החודש בנושא מצא, כי שיעורים גבוהים במיוחד של תמותת יולדות נמצאו במחוז קולומביה (ואשינגטון הבירה), בניו ג'רזי, בג'ורג'יה ובארקנסו, במיוחד בקרב נשים שחורות.

החוקרים מסבירים את העלייה בתמותת יולדות בשנים האחרונות במחלות לב ובמחלות כרוניות נוספות כמו סוכרת. החוקרים סבורים כי השמנת יתר – במיוחד בקרב נשים שחורות עניות – תורמת למגמה הבעייתית.

"הדבר שהכי מפחיד אותנו הוא שכל מקרי המוות נובעים ממחלות כלי דם לב ואי ספיקת לב", אמר ד"ר וויליאם קלגן, מנהל אגף בריאות יולדות ויילודים במרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). "זה גורם לרבע מכלל מקרי המוות. כמעט שלא ראינו מצב שכזה בעבר הרחוק".

בדיווח ב"ניו יורק טיימס" על הדו"ח נמסר, כי עולם הרפואה מתקשה במקרים רבים לקבוע את גורם המוות כ"סיבוכי היריון" או "סיבוכי לידה". למשל, ציין העיתון, אם אשה מתה מאי ספיקת לב שישה חודשים אחרי הלידה, נדרשים אנשי הרפואה לערוך בחינה מיוחדת כדי לקבוע אם המוות במקרה הזה הוא כתוצאה מסיבוכי היריון.

"הדבר שהכי מפחיד אותנו הוא שכל מקרי המוות נובעים ממחלות כלי דם לב ואי ספיקת לב", אמר ד"ר וויליאם קלגן

באופן כללי, ציין העיתון, מוות של יולדת נחשב לבעל קשר ללידה רק אם אירע עד שנה לאחר הלידה, למרות שברוב המקרים הוא קורה בששת השבועות הראשונים שלאחריה.

כמה מומחים טוענים, כי העלייה בשיעור תמותת היולדות בארה"ב נובעת אך ורק מההחלטה לקבוע מקרי מוות מסוימים ככאלה שנגרמו מלידה או מהיריון, לאחר שבעבר הם לא היו נכללים בקטגוריה הזאת. בכירים ברשויות הבריאות הפדרליות בארה"ב טוענים, עם זאת, כי העלייה אינה נובעת רק משינוי בהגדרות. "העלייה מתרחשת באמת", אמר ד"ר קלגן.

בכמה מדינות, ביניהן אוסטרליה, בריטניה ומדינות באירופה, הוקמו בשנים האחרונות ועדות מיוחדות לבחינת תמותת היולדות. במסגרת ועדות אלו, בוחנים המומחים את מקרי המוות ושוקלים שינויי במדיניות, על מנת להביא לירידה בשיעורן.

"כשראיתי פעם ראשונה את שיעור הנשים המתות בלידה או בהיריון חשבתי שיש כאן טעות", אמר ד"ר ניקולאס קסבאום מבית החולים לילדים בסיאטל, המנהל את מכון המחקר באוניברסיטת וושינגטון, הגוף שערך את המחקר הנוכחי. "אפשרי מאוד", אמר, "שארה"ב יוצאת דופן לעומת מדינות עשירות אחרות רק משום שהיא סובלת יותר מהשמנת יתר וכי שיעור תמותת היולדות עשוי לגדול גם במדינות האחרות, אם יתחילו להחשיב מחלות כרוניות כגורמות לתמותת נשים בלידה ובהיריון".

פרופ’ יוג'ין דקלרק, מומחה לבריאות קהילתית בבית הספר לרפואה ציבורית באוניברסיטת בוסטון, העוקב אחר העלייה בשיעור תמותת היולדות, אמר לעיתון כי ההבדלים האתניים מדאיגים, אבל הם רק חלק מהבעיה. "אנשים חושבים שזה קורה כי בארה"ב יש יותר מיעוטים והרבה עניים. אבל אפילו אם נסתכל רק על שיעור מקרי המוות בקרב נשים לבנות, נראה שאנחנו (ארה"ב) עדיין מדורגים אחרי כל שאר המדינות המתועשות".

נושאים קשורים:  חדשות,  לידה,  שיעורי תמותה,  ארה"ב,  שחורים,  השמנה,  סוכרת
תגובות