PCOS

שיפור איכות חיים בנשים הסובלות מתסמונת השחלה הפוליציסטית

ירידה במשקל והורדת רמות אנדרוגנים גורמים לשיפור באיכות חיים תלוית בריאות (HRQOL) בנשים הסובלות מתסמונת השחלה הפוליציסטית (PCOS)

שחלות (צילום: אילוסטרציה)

תסמונת השחלה הפוליציסטית קשורה ב-HRQOL (איכות חיים תלוית בריאות) ירודה ובעלייה בהפרעות דיכאון וחרדה. מחקר חדש, שפורסם בכתב העת JCEM, בחן את ההשפעה של ירידה במשקל והורדת רמות אנדרוגנים על פתולוגיות אלו בנשים עם תסמונת השחלה הפוליציסטית (PCOS).

במחקר בוצעה אנליזה שניונית של הניסוי הקליני האקראי OWL-PCOS. ניסוי זה בוצע בשני מרכזים אקדמאיים בהשתתפות נשים בגילאי 18-40 עם BMI של 27-42kg/m^2 ואבחנה של PCOS על פי קריטריוני רוטרדם.

ההתערבות שבוצעה בקבוצת הניסוי היתה שימוש בגלולות למניעת הריון (OCP), שינוי אינטנסיבי באורח החיים או שניהם, למשך 16 שבועות. התוצא העיקרי שנבדק היה שינויים ב-HRQOL. שינויים אלו הוערכו על ידי מדדי PCOSQ ו-SF-36 ומדד PRIME-MD PHQ לדיכאון וחרדה.

3 סוגי ההתערבות גרמו לשיפור משמעותי בציון הבריאות הכללית במדד ה-SF-36. בקבוצת ה-OCP ובקבוצה המשולבת נצפה שיפור בכל התחומים במדד ה-PCOSQי(P<0.01) ביחס לציון הבסיס. הקבוצה המשולבת הראתה שיפור משמעותי במשקל, שיעור יתר ואי-פוריות יחסית לקבוצות הטיפול הבודד (P<0.05).

במודל רגרסיה ליניארית, שינויים במשקל היו בקורלציה עם שיפור בתחום המשקל (P<0.001) ובריאות פיזית (P<0.02).

שינויים ברמות טסטוסטרון היו בהתאמה עם שיפור בשיעור יתר (P<0.001) ושינוי במשקל וברמות טסטוסטרון היו בהתאמה עם תחומי אי-פוריות (P<0.001) ו-וסת (P<0.05).

החוקרים סיכמו, כי בנשים הסובלות מ-PCOS, ירידה במשקל ושימוש ב-OCP גורמים לשיפור משמעותי במספר תחומים גופניים ונפשיים הקשורים לאיכות חיים, ובנוסף מפחיתים תסמיני חרדה ודכאון. כאשר שני טיפולים האלו משולבים - התוצאות טובות אף יותר.

מקור:
Anuja Dokras, David B. Sarwer, Kelly C. Allison, Lauren Milman, Penny M. Kris-Etherton, Allen R. Kunselman, Christy M. Stetter, Nancy I. Williams, Carol L. Gnatuk, Stephanie J. Estes, Jennifer Fleming, Christos Coutifaris, and Richard S. Legro. JCEM, 2016, 101(8).

נושאים קשורים:  PCOS,  ירידה במשקל,  השמנת יתר,  גלולות למניעת הריון,  מחקרים
תגובות