חדשות

"שערי צדק" החל להשתמש במכשיר להקרנה חד-פעמית במהלך ניתוח לסרטן שד

מערכת Intra-Beam מאפשרת להקרין את שולי הגידול באופן ממוקד במשך חצי שעה במהלך ניתוח להסרת גידול סרטני, וחוסכת את הצורך להגיע לעד 20 הקרנות לאחר הניתוח

ד"ר משה כרמון ומערכת ה-IntraBeam (צילום: "שערי צדק")

במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים נכנס לשימוש מכשיר ה-Intra-beam, מכשיר קרינה תוך-ניתוחי המאפשר קרינה ממוקדת וחד-פעמית במהלך ניתוח משמר שד (למפקטומי) להוצאת גידול סרטני.

בית החולים מסר אתמול (ד'), כי הטיפול באמצעות מכשיר זה חוסך סדרה של כ-20 הקרנות לאחר הניתוח, כפי שנהוג עד כה, הכרוכות לעיתים בתופעות לוואי. במסגרת הניתוח, מוחדר ראש המכשיר לחלל הניתוחי ובעזרת קרני רנטגן, בעלות עוצמת קרינה נמוכה יחסית, מקרינים את האזור שממנו הוצא הגידול הסרטני ("מיטת הגידול").

הפרוצדורה מאריכה את משך הניתוח בכחצי שעה, בממוצע. עם סיום ההקרנה, מוצא המכשיר והניתוח מסתיים. הקרינה ממוקדת רק באזור הגידול הסרטני ולא בכל השד. שיטה זאת הוכחה מחקרית כמספקת במצבים המתאימים לכך.

ד"ר משה כרמון, מנהל היחידה לכירורגיית השד ב"שערי צדק", ציין: "מטרת הטיפול בגידולים סרטניים בכלל ובסרטן השד בפרט היא להסיר את הגידול ולהגיע לגבולות נקיים סביבו. עד היום נעזרנו לאחר ניתוח משמר שד בסדרת הקרנות חיצוניות הנמשכת מספר שבועות, כדי להוריד את הסיכון שהגידול יחזור. המערכת החדשה חוסכת את הטיפולים הממושכים. הקרנה של חצי שעה, בשלב האחרון של הניתוח, מאפשרת חיסול שאריות מיקרוסקופיות של הגידול שבשולי החתך ומייתרת, ברוב המקרים, את הצורך בהקרנות המשך".

מדי שנה מאובחנות בישראל כ-4,500 חולות בסרטן השד. זו המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי וסיכויי הריפוי גבוהים יותר ככל שהמחלה מתגלה בשלב מוקדם יותר, מסר בית החולים.

נושאים קשורים:  חדשות,  מערכת IntraBeam,  סרטן שד,  הקרנות,  המרכז הרפואי "שערי צדק"
תגובות