גלולות משולבות

גלולת הדור הבא

29.08.2015, 11:04
גלולות למניעת הריון (אילוסטרציה)
גלולות למניעת הריון (אילוסטרציה)

מתוך מגזין מדיק דיגיטל

בישראל משווקים כיום מספר סוגים של גלולות הנחלקות  על פי ההורמונים המרכיבים אותן ומינונם. רוב הגלולות המשולבות מכילות מרכיב אסטרוגני סינתטי - אתיניל אסטרדיול במינון משתנה וכן מרכיב פרוגסטטיבי השונה מגלולה לגלולה.

למעט התפקיד העיקרי של אמצעי מניעה למניעת הריון לא רצוי, יש יתרונות נוספים בגלולות כגון הסדרת המחזור, טיפול באקנה, טיפול בהיפרמנוריאה ואנמיה, טיפול בתסמינים הטרום וסתיים - PMS, הקלה של כאבי ביוץ ומניעת ציסטות שחלתיות תפקודיות (על אף שאין הוכחה חד משמעית בספרות).

"זואלי" היא  גלולה משולבת המכילה שילוב ייחודי של הורמונים. 17-Betaestradiol, אסטרוגן הזהה במבנהו לאסטרוגן הטבעי המיוצר על ידי השחלות של אישה שאינה בהריון, ופרוגסטרון הקרוי Nomegesterol Acetate – NOMAC.

נוחות עבור המטופלת מהווה את אחד המדדים בשיקולינו לבחור גלולה. אם נבחן את מדד הנוחות ב"זואלי", נראה כי אחד המאפיינים של הגלולה הוא היותה מונופאזית. זאת בניגוד לגלולה "קלייר", שאף היא גלולה חדשה המכילה אסטרוגן "טבעי" (E2V), אך היא קוואדריפאזית. כמו כן, ל"זואלי" מחזור נטילה נוח הכולל שתי תקופות: נטילת גלולה פעילה במשך 24 ימים ולאחריהם נטילת גלולה ללא חומר פעיל - "פלצבו", למשך ארבעה ימים. HFI - hormone free interval של ארבעה ימים בלבד לא רק שמאפשר היענות טובה יותר לטיפול ופחות שיכחה אלא גם מאפשר למשתמשות ב"זואלי" ליהנות מדיכוי שחלתי חזק יותר המעכב התפתחות זקיקים. מעבר לכך, הפחתת השינויים ההורמונליים במהלך המחזור מפחיתה במקביל תופעות לוואי של גלולות משולבות כמו צבירת נוזלים, גודש ונפיחות, כאב ראש, כאבי אגן וירידה במספר ימי הדימום בנוסף להפחתה בהכתמות במהלך המחזור. .Sulak et al, אשר בדק את אופי התסמינים של נשים במהלך המחזור, הדגים שככל שההפסקה בנטילת ההורמונים (HFI) במהלך המחזור קצרה יותר, כך יפחתו התסמינים השונים שצוינו לעיל. מאמר נוסף, .Christin Maitre et al, השווה את גודל הזקיק המקסימלי תחת נטילת גלולות במחזור של 21-7 מול מחזור של 24-4 והדגים דיכוי זקיקים משמעותי ודימום ווסתי מופחת באופן מובהק בנטילה של גלולות מסוג 24-4 אל מול 21-7. כפי שהוזכר, המרכיב הפרוגסטטיבי של "זואלי" הוא NOMAC - פרוגסטרון מדור רביעי בעל סלקטיביות גבוהה לקולטנים של פרוגסטרון ובשל כך גורם למיעוט תופעות לוואי אנדרוגניות או גלוקוקורטיקואידיות.

שני מחקרים אקראיים ומבוקרים בוצעו במספר מדינות בקרב נשים בגיל 50-18 שנה, במטרה להשוות את "זואלי" לגלולות שונות במרכיביהן מזו של "זואלי" מבחינת יעילות, בטיחות, היענות לטיפול, שכיחות הכתמות ומשך הדימום הווסתי. מחקר הסמבה האירופאי - Mansour et al 2011 - השווה את "זואלי" לגלולה יסמין, ומחקר נוסף של  Westhoff et al 2012 השווה את "זואלי" לגלולה עם מרכיב שלdrospirenone  ו-ethinyl E2. בשני המחקרים הדגימו הגלולות יעילות ובטיחות שווה בשימוש, אך בקבוצה של "זואלי" נצפה דימום וסתי מופחת באופן מובהק ללא תופעות לוואי אנדרוגניות משמעותיות. ירידה באקנה הודגמה בשתי הקבוצות. לסיכום, "זואלי" הוכחה כגלולה יעילה, בטוחה ובעלת השפעה חיובית מבחינת הדימום הווסתי.

סיכום

נראה כי "זואלי" היא הגלולה של הדור הבא לא רק בזכות ההרכב ההורמונלי ה"טבעי" והאפקטיבי שקיים בגלולה, אלא גם בזכות אופן הנטילה של 24/4, היותה מונופאזית ומאפשרת מחזורים קלים וקצרים יותר ועל כן מאפשרת נוחות מקסימלית עבור המטופלות.

ספרות:

Sulak PJ, et al. Hormone withdrawal symptoms in oral contraceptive users. Obstet Gynecol 2000; 95: 261–266.

Mansour D, et al. Eur J Contracept Reprod Health Care 2011;16:430–43.

Chaplin S. New COC with a higher rate of amenorrhoea.

Westhoff C, et al. Efficacy, Safety, and Tolerability of a Monophasic Oral Contraceptive Containing Nomegestrol Acetate and 17β-Estradiol: A Randomized Controlled Trial. Obstet Gynecol 2012;119:989–99.

נושאים קשורים:  גלולות משולבות,  אמצעי מניעה