חדשות

אושר בכנסת: מעתה אין עוד חובה באישור רופא כדי להתקבל לאימון במכון כושר

מליאת הכנסת אישרה זאת ברוב קולות. רופאי הספורט מתכוונים להכניס שינוי בנוסח הקיים של השאלון שכל מתאמן יידרש למלא ובו גם הצהרת בריאות - עקב סוגיות בעייתיות שנמצאו בהם

ספורטאית, רוכבת אופניים (צילום: אילוסטרציה)
ספורטאית, רוכבת אופניים (צילום: אילוסטרציה)

מליאת הכנסת אישרה אמש (יום ד') ברוב של 0-31 את הצעת החוק שיזמה שרת התרבות והספורט מירי רגב ולפיה אין עוד צורך באישור רופא כדי להתאמן במכון כושר. אבל מי שמבקש להתאמן יחויב למלא שאלון רפואי שבו תיכלל הצהרה אישית על היותו כשיר לפעילות הגופנית.
עם זאת נקבע כי במקרה שתימצא בעיה רפואית שעלולה להגביל את הפעילות, יידרש המתאמן להשיג אישור רפואי כדי לחזור ולהתאמן. האישור אמור לקבוע כי האימון במכון הכושר אחינו מהווה סיכון לבריאותו של המתאמן.

הצעת החוק הסתמכה בין השאר על המלצת משרד הבריאות לבטל את חובת הבדיקה הרפואית המוקדמת . מינהל הספורט במשרד התרבות והספורט מסר כי ברוב מדינות המערב לא קיימת חובת הצגה של אישור רופא כתנאי להשתתפות בפעילות במכון כושר.

עם זאת גישת הרופאים היא שיש להכניס תיקון בשאלון ובהצהרה שעליה יחתום המבקש להתאמן במכון כושר.
עד כה חייבו מכוני הכושר לקבל מתאמנים לאימון רק על בסיס תעודה רפואית שניתנה ונחתמה בידי רופא המאשרת את הכשירות הרפואית להתאמן. כמה ועדות מומחים עסקו בנושא הזה ואלו קבעו כי אישור הרופא לא רק שלא הפחית בפציעות או בפגיעות, אלא עיכב מתאמנים רבים מלהמשיך ולהתאמן.
בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר בין השאר: "הניסיון שהצטבר עם הפעלתו של החוק בנוסחו כיום הוכיח כי תעודות רפואיות הנדרשות לפני אימון במכוני כושר, מונעות מאנשים רבים לעסוק בפעילות גופנית וזאת, מבלי שהוכח מדעית כי תעודות רפואיות מהוות כלי סינון מתאים. נוסף על כך, נראה כי הנזק מאי–קיום הפעילות הגופנית רב מהתועלת שבביצוע הבדיקות ואישור רופא".
פרופסור נעמה קונסטנטיני, מנהלת המרכז לרפואת ספורט במרכז הרפואי "הדסה" שהיא גם יו"ר המועצה הלאומית לבריאות האישה , אמרה ל-ynet בהקשר לאישור החוק כי השאלון והצהרת הבריאות הם בעייתיים ויש כוונה לפעול לשינוי נוסח הצהרת בריאות: "נוסח השאלון הנוכחי מציג רבים מן הנמצאים בקבוצת סיכון – כבריאים. למשל: בן 50 (או בת 60), המעשן 2 חפיסות ביום, סובל מעודף משקל ולא מדד/ה לחץ דם, רמת סוכרים בדם או כולסטרול - אזי לפי נוסח ההצהרה הנוכחי הם בסדר גמור, למרות שמבחינה רפואית הם בעלי גורמי סיכון למחלת לב".
כמו כן הצביעה פרופסור קונסטנטיני על הבעייתיות בהקשר לתופעות בריאות כרוניות מסוימות כמו דלקת בעיניים או סינוסיטיס או בעיה עורית ונשאלת השאלה אם על מתאמנים אלו להציג אישור רופא.

נושאים קשורים:  חדשות,  הצהרת בריאות,  משרד הבריאות,  אישור רופא,  מכון כושר
תגובות