חדשות

מענק מחקר בינ"ל לרופא ישראלי החוקר סרטן אצל גברים בעלי מוטציית BRCA

זוהי הפעם הראשונה שהאיגוד האמריקני לאונקולוגיה קלינית מעניק מענק מחקר לרופא שחי ופועל מחוץ לארה"ב; מחקרו של ד"ר דוד מרגל הוגדר "פורץ דרך ובעל חשיבות עצומה"

ד"ר דוד מרגל (צילום: המרכז הרפואי "בילינסון")

החברה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית (ASCO) הודיעה שלשום, במהלך הכנס השנתי שלה בשיקגו, כי תעניק מלגת מחקר בסך 200 אלף דולר לד"ר דוד מרגל, אורולוג בכיר במרכז הרפואי "בילינסון", כפרס על מחקרו העוסק במניעה ובגילוי מוקדם של סרטן בקרב גברים הנושאים את המוטציה הגנטית BRCA.

מחקרו הוגדר "פורץ דרך ובעל חשיבות עצומה". זו הפעם הראשונה שהאיגוד האמריקאי מעניק מענק מחקר לרופא שחי ופועל מחוץ לארה"ב.

המוטציה בגן BRCA מוכרת כבר שנים בהקשר לסרטן שד אצל נשים. אלא שלא קיימת עד כה מודעות לכך שאותה מוטציה גנטית מופיעה גם אצל גברים. לגבר הנושא מוטציה זאת סיכוי גדול פי שלושה מהרגיל לחלות בסרטן ערמונית, סרטן לבלב, סרטן עור ואפילו סרטן שד.

מחקרו של ד"ר מרגל עשוי להביא לשינוי בהתייחסות לסרטן הערמונית - הן מבחינת דרכי המעקב והן מבחינת דרכי האבחון והטיפול בו

בישראל רשומים כיום רק 700 גברים עם המוטציה הזאת, וההנחה היא שרבים נוספים כלל אינם מודעים לכך (בניגוד לנשים נשאיות BRCA).

מחקרו של ד"ר מרגל עשוי להביא לשינוי בהתייחסות לסרטן הערמונית הן מבחינת דרכי המעקב והן מבחינת דרכי האבחון והטיפול בו.

האגודה למלחמה בסרטן בישראל העמידה מצדה מענק לאותו מחקר, ועתה הצטרף אליה גם האיגוד האמריקאי, משום שהכיר בחשיבותו הגדולה של הנושא.

ד"ר מרגל אמר, כי "משמעות הזכייה במענק ה- ASCO CAREER DEVELOPMENT AWARD היא עצומה, והיא גם בגדר הערכה למרכז הרפואי בילינסון. הסיבה לכך שלמדתי רפואה היא הרצון לחפש פתרון למחלת הסרטן. אני מבין היום שהפתרון הטוב ביותר הוא גילוי מוקדם ומניעה. המענק שקיבלתי מ-ASCO מאפשר לי להמשיך ולחקור את נושא המניעה ואת הגילוי המוקדם של סוגי סרטן שונים נוספים בקרב גברים המצויים בסיכון גבוה, כלומר אלו שהם נשאי המוטציה בגן BRCA".

ד"ר מרגל הוסיף: "מלבד הכבוד הגדול שאני רואה במענק היוקרתי אני חש גם גאווה לאומית. עד כה מענק מחקר כפרס בנושא האונקולוגי היה שמור בעיקר לרופאים מארה"ב וקנדה. אני הישראלי הראשון שזוכה בו. אני מקווה שהזכייה שלי תפתח פתח לרופאים-חוקרים ישראלים נוספים. פרס כזה מ-ASCO הוא גם קרש קפיצה משמעותי, שללא ספק יעזור לשיתופי פעולה ולהשגת מענקים בינלאומיים נוספים".

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן,  BRCA,  מוטציה,  ד"ר דוד מרגל,  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות

דויד, כל הכבוד!

05.06.2015, 06:24

כל הכבוד, בהצלחה!

כל הכבוד!

05.06.2015, 18:21

יש כח. כבוד.

מזל טוב! גאווה ישראלית!