חדשות

מחקרים בתרופה ביולוגיות לסרטן שד וקרינה סלקטיבית לסרטן המעי בכנס ASCO

ניסוי שלב-3 בתרופה הביולוגית החדישה Palbociclib, כתוספת לטיפול הורמונלי, הביאה לעצירת התקדמות סרטן שד גרורתי לתקופה ארוכה מהממוצע עד כה

תאי סרטן השד תחת המיקרוסקופ (אילוסטרציה)
תאי סרטן השד תחת המיקרוסקופ (אילוסטרציה)

ממצאי מחקר שלב-3 בתרופה הביולוגית החדישה Palbociclib (ובשמה המסחרי Ibrance), לשם עצירת התקדמותו של סרטן שד גרורתי, הוצגו שלשום (יום ג') בכנס החברה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית שנערך בשיקגו. במקביל, פורסמו תוצאות המחקר אתמול (יום ד') גם בכתב העת NEJM. התרופה מיוצרת על ידי חברת "פייזר".

מהמחקר עלה, כי הוספת התרופה החדישה לטיפול ההורמונלי Fulvestrant הביאה לעצירת התקדמות סרטן שד גרורתי לתקופה ארוכה משמעותית, לעומת הטיפול ההורמונלי בלבד.

המחבר הבכיר של דו"ח המחקר, שנעשה בקרב 521 נשים, הוא ד"ר ניקולס טרנר, אונקולוג ויועץ רפואי ב"רויאל מרסדן" ובמכון לחקר הסרטן בלונדון. ד"ר טרנר מסר, כי התרופה ניתנה לחולות בסרטן שד גרורתי שעברו טיפול הורמונלי, אולם התברר כי הגידול שלהן רגיש לאסטרוגן ובעל 2 HER שלילי.

הטיפול המשולב של פאלבוציקיליב עם פולווסטרנט הביא לעצירת התקדמות המחלה (PFS) לתקופה חציונית של 9.2 חודשים - לעומת 3.8 חודשים בלבד בקבוצת הביקורת.

פאלבוציקיליב, המשתייכת למשפחת התרופות הביולוגיות, מאטה את התפשטות התאים הסרטניים באמצעות עצירה סלקטיבית של שני אנזימים המעורבים בחלוקת תאים אלו.

נציגות "פייזר" בישראל מסרה, כי התרופה תוגש לבחינה ועדת סל התרופות לשנת 2016.

קרינה פנימית סלקטיבית לגידולים בכבד

מחקר נוסף שהוצג בכנס עסק בטיפול קו ראשון על ידי SIR-Spheres: קרינה פנימית סלקטיבית באמצעות כדוריות זעירות, לצד כימותרפיה. התברר, שהטיפול משפר את השרידות של חולי סרטן המעי הגס עם גרורות לא-נתיחות שהגיעו עד לכבד. הטיפול הביא להארכת חייהם ב-7.9 חודשים בממוצע. המחקר צפוי להתפרסם גם בכתב העת Journal of clinical oncology.

המחקר בחן את יעילות הוספת הטיפול בקרינה פנימית סלקטיבית באמצעות כדוריות זעירות (SIR-Spheres Y-90) המכוונות לכבד, במסגרת טיפול קו ראשון הכולל כימותרפיה. גישה טיפולית זאת מתאימה לחולי סרטן המעי הגס והחלחולת (mCRC), הסובלים מגרורות לא נתיחות בכבד.

בניסוי נטלו חלק 530 מטופלים ובכנס הוצגו ממצאיו על ידי פרופסור פיטר גיבס, החוקר הראשי בפרויקט המחקר מה-"Royal Melbourne Hospital" שבאוסטרליה.

פרופ' גיבס מסר, כי בעוד שבקרב מטופלים שטופלו בכימותרפיה בלבד כטיפול קו ראשון הזמן הממוצע ללא התקדמות המחלה עמד על חציון של 12.6 חודשים, בקרב קבוצת הטיפול שקיבלה שילוב של הטיפולים משך הזמן ללא התקדמות המחלה עמד על זמן חציוני של 20.5 חודשים. משמעות הדבר היא שעבור המטופלים ב-SIR-Spheres , הסיכון להתקדמות הגידול בכבד פחת ב-31%.

פרופסור גיבס ציין עוד, כי "ממצא זה משמעותי מכיוון שבאופן קבוע סרטן המעי הגס והחלחולת מתפשט קודם כל לכבד. מחצית מהמטופלים שאובחן אצלם בתחילה סרטן המעי הגס והחלחולת שורדים הודות לכריתה ניתוחית של הגידול הראשוני, לפני שהמחלה מתפשטת למקום אחר בגוף. עם זאת, בסופו של דבר, גרורות בכבד גורמות מדי שנה למותם של הרוב מקרב מאות אלפי המטופלים הנותרים, שגידוליהם הממאירים התפשטו לכבד אך לא ניתן לנתחם".

פרופסור גיא ון הייזל מאוניברסיטת אוסטרליה המערבית, שהיה שותף בניסוי, אמר כי, "עד לפיתוח SIR-Spheres, לא היה מקום לכלול טיפול קרינתי במסגרת טיפול בגידולים בכבד. מעולם לא היה ספק שהקרינה תפעל בכבד, אך הבעיה של מתן הקרינה ללא פגיעה ברקמת כבד בריאה מנעה ממנה להיות 'שותפה שווה' לניתוח ולכימותרפיה בטיפול בסרטן המעי הגס והחלחולת, כמו שהטיפול מתנהל כמעט בכל צורה אחרת של סרטן".

כדוריות שרף זעירות - SIR-Spheres Y-9 - הן אלה שמשמשות כחלק מטיפול קרינתי פנימי וממוקד לכבד (SIRT), המכוון קרינה במינונים גבוהים ישירות לגידולים בכבד. רדיולוגים יכולים להזריק חלקיקים אלו לתוך עורק הכבד באמצעות צנתר המוחדר לעורק הירך דרך חתך במפשעה. הכדוריות "מתיישבות" בנימים המקיפים גידולים בכבד, מעבירות מינון גבוה של קרינת-בטא קצרת טווח (ממוצע 2.5 מ"מ, מקסימום 11 מ"מ) לגידולים שבכבד, תוך שמירה על רקמת כבד בריאה.

לדברי החוקרים, המשקל הסגולי הנמוך של הכדוריות הזעירות מאפשר לזרם הדם לפזר את הרדיואקטיביות בצורה שווה בתוך הגידולים בכבד וסביבם.

נושאים קשורים:  חדשות,  ASOC,  החברה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית,  כנס,  סרטן מעי,  גרורות,  סרטן שד,  זיהוי סרטן שד בין בדיקות ממוגרפיה
תגובות