חדשות

לראשונה: רופאים בשוודיה יילדו תינוק לאשה שעברה השתלת רחם

האשה, בת 36, נולדה ללא רחם אבל עם שחלות מתפקדות, מהן קצרו הרופאים ביציות; הרחם נתרם על ידי ידידת המשפחה אחרי מנופאוזה

רופאים מבית החולים האוניברסיטאי בגוטנבורג שבשוודיה, הודיעו אתמול (שבת) כי לראשונה בעולם נולד תינוק לאשה שעברה השתלת רחם. על ההישג הרפואי דיווח כתב העת "לנסט" (The Lancet), ואחריו כלי התקשורת המובילים בעולם.

על-פי הפרטים שנמסרו, היולדת היא בת 36, והיא נולדה ללא רחם עקב הפרעה גנטית אבל עם שחלות מתפקדות. היא קיבלה תרומת רחם מידידת משפחתה, אשה בת 61 שהמנופאוזה החלה אצלה לפני 7 שנים. התינוק נולד בשבוע ה-32 במשקל של 1.775 ק"ג, והלידה נעשתה בניתוח קיסרי.

רחם לא מתפקד עשוי להיווצר כתוצאה ממום מולד, או בעקבות טיפולים נגד סרטן. עד כה נשים ללא רחם שרצו ילד משלהם נאלצו להשתמש בהליך פונדקאות. רק בשנים האחרונות החלו רופאים לבצע השתלת-רחם באופן תקדימי.

בני הזוג בשוודיה להם נולד התינוק עברו הליך IVF, שבו נאספו ביציות ישירות מהשחלה, ונוצרו 11 עוברים שהוקפאו. במסגרת השתלת הרחם, השתמשו הרופאים בתרופות לדיכוי המערכת החיסונית של האשה למניעת דחיית השתל. שנה לאחר ההשתלה החליטו הרופאים שהרחם מוכן לקליטת אחד מהעוברים המוקפאים – ואמנם התפתח הריון שאובחן שלושה שבועות מהשרשת העובר.

הרופאים המטפלים, פרופסור מאטס ברנסטרום וד"ר ליזה יוהנסון, מסרו כי היה צורך ליילד את האשה מוקדם, מאחר שפיתחה קדם רעלת הריון (Pre-eclampsia) וקצב הלב של העובר לא היה נורמלי.

לפרסום המלא ב"לנסט" לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  לידה,  הפריה חוץ גופית,  IVF,  שוודיה,  שחלה,  השתלת רחם,  גוטנבורג
תגובות