לידה

קנדה: עלייה במספר מקרי אי ספיקת כליות חריפה על רקע מיילדותי

החוקרים מציינים שהעלייה עשויה להיות מוסברת בהמלצות לטפל ברעלת הריון תוך הגבלת נוזלים או בשימוש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים

04.08.2014, 09:48

אי ספיקת כליות חריפה מיילדותית היא סיבוך חמור של הריון שעלול להיות מסכן חיים. גורמי סיכון מאג'וריים לאי ספיקת כליות חריפה מיילדותית כוללים יתר לחץ דם כרוני, רעלת הריון, דימום בתר לידתי או סביב לידתי, ספסיס וזיהומים אחרים. בשנים האחרונות ישנה עלייה בהיארעות התופעה בקנדה ובארה"ב ומטרת המחקר הרטרוספקטיבי היתה לבחון מדוע.

החוקרים בחנו נתונים מקרוב ל-2.2 מליון לידות בקנדה, בין השנים 2003 ל-2010. החוקרים מצאו עלייה בשיעור אי ספיקת הכליות החריפה המיילדותית מ-1.66 ל-10,000 לידות בשנים 2003-2004 ל-2.68 ל-10,000 לידות בשנים 2009-2010. התאמה למשתנים שונים לא ביטלה את העלייה שנמצאה.

העלייה הטמפורלית היתה מוגבלת ללידות בהן ליולדת היתה הפרעת יתר לחץ דם, והיתה ניכרת במיוחד בקרב יולדות עם יתר לחץ דם מיילדותי מלווה בפרוטאינוריה (עלייה מתואמת של 171%). לא היתה עלייה משמעותית בשיעור בקרב נשים ללא הפרעת יתר לחץ דם.

הכותבים מציינים שהעלייה שנצפתה עשויה להיות בשל עלייה בשימוש בתרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים או בשל ההמלצות לטפל ברעלת הריון תוך הגבלת נוזלים, שעשויה, אף כי היא אולי אפקטיבית, להוביל לפגיעה כלייתית במנגנון של תת-נפח ותת-פרפוזיה לכליות.

קלינאים שמטפלים בנשים עם רעלת הריון צריכים להיות עם היד על הדופק, ולנטר את הנשים לסימנים שיעידו על פגיעה כלייתית העומדת להתרחש, על מנת לנקוט באמצעים המתאימים למזעור הנזק הכלייתי.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Mehrabadi A, Liu S, Bartholomew S, et al. Hypertensive disorders of pregnancy and the recent increase in obstetric acute renal failure in Canada: population based retrospective cohort study. BMJ. 2014;349:g4731.

נושאים קשורים:  לידה,  יתר לחץ דם,  כליות,  רעלת הריון,  נוגדי דלקת שאינם סטרואידים,  פרה-אקלמסיה,  מחקרים,  אי-ספיקת כליות
תגובות