חדשות

מחקר: ל-20% מהנשים הלוקות בסרטן שחלות יש נטייה מורשת למחלה

עורכי המחקר הדגישו, כי רוב הנשים אינן מודעות לנטייה התורשתית ללקות במחלה בשל חסרונה של "היסטוריה משפחתית חזקה" במקרים רבים

מחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון בסיינט לואיס שבארה"ב מצא, כי אצל אחת מכל חמש נשים שאובחנו עם סרטן השחלות מדובר בנטייה למחלה בעקבות מחלה מורשת. המוטציות הגנטיות המורשות הגבירו את הסיכון של נשים ללקות במחלה, דיווחו עורכי המחקר, שפורסם ב-Nature Communications.

לפי המחקר, רוב הנשים שיש להן נטייה גנטית למחלה כלל לא היו מודעות לכך, משום שאצל רובן לא היתה "היסטוריה משפחתית חזקה" שתעיד על כך.  זהו המחקר הראשון בהיקף רחב שבחן את הסוגיה, לאחר שמחקרים קודמים בחנו את הנושא לגבי נשים עם היסטוריה משפחתית ידועה למחלה.

רוב הנשים מאובחנות כחולות סרטן שחלות בשלב מתקדם מדי של המחלה, כאשר המחלה מתפשטת, ובעבור כ-43% מהמאובחנות שיעור ההישרדות מגיע עד חמש שנים. מדי שנה מאובחנות בארה"ב כ-22,000 חולות חדשות בסרטן השחלות.

אוכלוסיית המחקר כללה 429 נשים בגילים 89-26, כאשר 90% מהן ממוצא אתני אירופי (Caucasian). קבוצת הביקורת היתה 557 נשים שלא אובחנו כחולות בסרטן השחלות. אצל 222 מהנשים באוכלוסיית המחקר הכוללת נתגלו וריאנטים גנטיים שהגבירו את הסיכון למחלה. אצל חלק מהן נתגלו הגנים BRCA1 ו-BRCA2, שידוע שיש להם קשר גם לסרטן שחלות.

לדברי החוקרים, אצל 37% מהנשים עם סרטן שחלות עם מוטציות מורשות או נרכשות, המחלה התפתחה דרך מסלול המחלה התורשתית אנמיה ע"ש פנקוני (Fanconi anemia).

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן שחלות,  מוטציה,  BRCA1,  BRCA2,  Fanconi anemia,  מחלות מורשות
תגובות
רפי קטן
02.02.2014, 18:44

בארצנו, אצל נשים ממוצא אשכנזי ובחלק מנשות עדות המזרח, הסיכון לנטייה מורשת הוא כפול, כ-40% !