חדשות

כתב העת Obstetrics & Gynecology תומך במכירת גלולות למניעת היריון ללא מרשם

כתב העת של ארגון הרופאים המיילדים והגינקולוגים הפתיע בשינוי בגישתו לנושא הזה. נכתב בו כי הגלולות למניעת היריון בטוחות לשימוש וכי תופעות הלוואי שלהן נדירות

הארגון הרפואי האמריקני רב ההשפעה American college of Obstetricians and Gynecologists הביע לראשונה תמיכה מלאה ברעיון שגלולות למניעת היריון יימכרו בעתיד לציבור כ-OTC ולא כתרופת מרשם.

מאמר שפורסם השבוע בנושא הזה בכתב העת Obstetrics & Gynecology תומך בגישה הזאת. היא נחשבת מפתיעה משום שעד כה רוב הרופאים בארה"ב לא נטו לאמץ את הרעיון, חרף מאמציהם של ארגוני הנשים לאפשר להן לרכוש את הגלולות למניעת היריון באותה "גישה פתוחה" הקיימת לגבי אמצעי מניעה לגברים (קונדומים).

גלולות למניעת הריון (אילוסטרציה)

גלולות למניעת הריון (אילוסטרציה)

אין לצפות שכבר בקרוב מאוד יחול השינוי, משום שיצרני התרופות יזדקקו לאישור מה-FDA וכרגע לא ברור אם הרשות הזאת בוחנת את הנושא, ונוסף לכך יש סוגיות בלתי פתורות אחרות הנוגעות למתן אישורים למכירת הגלולות כ-OTC, אך ההערכה בתקשורת האמריקנית היא שנעשה צעד חשוב והכרחי קדימה ליצירת מומנטום. ה-FDA קיים בתחילת השנה כנס מומחים, ובו הושמעו דעות שונות בהקשר לכך, ונמסר כי הוא ממשיך לאסוף נתונים והערכות.

במאמר שפורסם בכתב העת של הקולג' למיילדות וגינקולוגיה נכתב כי גלולות למניעת היריון הן בטוחות ואין כל סיבה שלא יימכרו כתכשיר OTC. עוד נכתב כי הסיכון העיקרי בתופעות הלוואי, בעיות בקרישת דם, נדיר מאוד, והוא איום גדול יותר בעת היריון ומיד לאחר הלידה. נשים אמורות לדעת – או לפחות להיוועץ עם הרופא – בהקשר לסכנת קרישת דם או גורמי סיכון אחרים. בארה"ב נמכרים תכשירי OTC למרות תופעות לוואי נדירות ועם זאת חמורות כמו דימומי קיבה (עקב אספירין) ונזקי כבד (מ-Acetaminophen).

במאמר צוין כי מדי שנה מחצית מההריונות בארה"ב הם הריונות לא מתוכננים – שיעור שלא חל בו שינוי כבר 20 שנה. מחברת המאמר ד"ר קביטה ננדה, מדענית בארגון מלכ"ר FHI360 בצפון קרוליינה סבורה שגישה קלה יותר של נשים לגלולות למניעת היריון תסייע להקטנת שיעור ההריונות הללו.
ראוי לציין שבארה"ב, קנדה, מדינות מערב אירופה ואוסטרליה גלולות למניעת היריון מחייבות מרשם רופא, אך יש מדינות שכבר אינן מחייבות זאת.

בתקשורת האמריקנית דווח השבוע כי תושבות העיר אל-פאסו, טקסס, נוהגות לחצות את הגבול למכסיקו מעת לעת כדי לקנות שם את הגלולות שלהן, כולל מותגים אמריקניים, כ-OTC.

נושאים קשורים:  חדשות,  תרופות מרשם,  תרופות OTC,  גלולות למניעת הריון
תגובות