חדשות

דו"ח משרד הבריאות: סרטן שד חודרני הוא סרטן השד השכיח בישראל

שיעור הנשים היהודיות הנמצאות בסיכון לחלות בסרטן שד עלה, אך יותר נשים מחלימות

דו"ח חדש של המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות על תחלואת סרטן השד בישראל מצביע על כך שהסוג השכיח ביותר בארץ הוא סרטן השד החודרני, המוביל להופעת גרורות. שיעור התחלואה בו עומד על 91.9 ל-100 אלף נשים במגזר היהודי ו-56.8 ל-100 אלף במגזר הערבי. לפי הדו"ח יש יותר חולות עתה מבעבר. 1 מכל 7.5 יהודיות מצויה בסיכון למחלה, לעומת 1 מ-9 ב-2000. ישראל היא ה-5 בתחלואת סרטן השד במדינות שלגביהן קיימים נתונים ועל פי דו"ח השוואתי של הסוכנות לחקר הסרטן ב-WHO.

סרטן השד (אילוסטרציה)

סרטן השד (אילוסטרציה)

ד"ר ליטל קינן בוקר מנהלת רישום הסרטן במשרד הבריאות מסרה ל"הארץ" כי יותר נשים בישראל מבצעות בדיקות לגילוי מוקדם. עם זאת ציינה כי ניכרת עלייה חדה בשיעור החולות במגזר הערבי בהשוואה לשנים קודמות. עוד מסרה ד"ר קינן-בוקר כי שיעור גבוה של ישראליות נושאות את המוטציה האשכנזית למחלה BRCA1 ו-BRCA2.

ב-2009 מתו בארץ 928 נשים שסבלו מסרטן שד חודרני. 20% מהחולות בסרטן שד בישראל צעירות מגיל 50. לנשים שיש להן היסטוריה משפחתית של המחלה מומלץ עתה לעבור בדיקות לגילוי מוקדם כבר בגיל 40.

עוד נמסר אתמול (יום א') לקראת מבצע ההתרמה השנתי של האגודה למלחמה בסרטן (22 בחודש) כי לחולות בסרטן שד סיכון גבוה ב-24% לחלות בגידול ממאיר נוסף מכל סוג שהוא, נוסף לסרטן השד, בהשוואה לנשים בנות גילן באוכלוסייה הכללית. כן צומצמו הפערים בין תת-אוכלוסיות בישראל בשיעורי ההיענות לבדיקות ממוגרפיה - הפער בין יהודיות לערביות בהיענות לבדיקה בוטל, ושיעורי ההיענות הנוכחיים בקרב עולות וחרדיות נמוכים בכ -10%-5% משיעורי ההיענות הכלליים.

פרופסור גדי רנרט, ראש התכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד ואפידמיולוג בכיר ב"כללית" ובבית החולים כרמל בחיפה, מסר ל"הארץ" כי "הרופאים אינם מתכחשים כיום לכך שיש נשים שמפתחות סרטן שד בגיל צעיר, אולם אין כיום מכשור רפואי זמין לאיתור מוקדם ויעיל של המחלה. ב-2009 הוברר כי בקרב יהודים שיעור התחלואה בגילים 24-20 עומד על 1.42 מ-100 אלף, ועולה באופן חד ל-30.5 בקבוצת הגיל 34-30. פרופסור רנרט אמר כי מכשירי הממוגרפיה הקיימים אינם יעילים עבור נשים צעירות, כיוןן שאינם מאפשרים להראות גודש בשד בהדמיה השל סמיכות הרקמה. מסיבה זאת איגוד הרדיולוגים הישראלי החליט שלא לבצע ממוגרפיה לנשים מתחת לגיל 35.

עוד נמסר כי ממחקר חדש עולה כי יש מקום לשקול בדיקת מוטציות תורשתיות כבדיקת סקר באוכלוסייה הכללית. רק כ-30% מהנשים הזכאיות לבדיקה גנטית מבצעות אותה כיום בפועל. מספר מקרי המוות שנמנעו כתוצאה מתכנית הסריקה באמצעות ממוגרפיה, עולה באופן משמעותי על מספר הנשים אשר אובחנו באבחון יתר.

לפרטים נוספים בנושא

נושאים קשורים:  חדשות,  ממוגרפיה,  סרטן שד,  האגודה למלחמה בסרטן,  גילוי מוקדם
תגובות