שבץ מוחי

פרדקסה (Dabigatran) מספקת הגנה טובה יותר לחולי פרפור פרוזדורים לפני ניתוח

מאנליזה חדשה של מחקר ה-RE-LY עולה כי פרדקסה עדיפה על פני וורפרין הן במניעת שבץ איסכמי והן במניעת שבץ דימומי בקרב חולי פרפור פרוזדורים

17.07.2012, 12:51

מאנליזה חדשה של מחקר ה-RE-LY עולה כי משך הפסקת טיפול אנטי-תרומבוטי לחולי AF לפני ניתוח, קצר יותר באופן מובהק בקרב חולים הנוטלים פרדקסה (dabigatran) בהשוואה לוורפרין. לפיכך מטופלים בפרדקסה יכולים לעבור ניתוחים במהירות רבה יותר ולצמצם את משך הזמן שבו הם אינם מוגנים באופן מספק מפני שבץ.

ECG של פרפור עליות (למעלה) ושל קצב סינוס רגיל (למטה). החץ הסגול מצביע על גל P, אשר אינו קיים במקרה של פרפור עליות. (מקור: ויקיפדיה)

ECG של פרפור עליות (למעלה) ושל קצב סינוס רגיל (למטה). החץ הסגול מצביע על גל P, אשר אינו קיים במקרה של פרפור עליות. (מקור: ויקיפדיה)

מהאנליזה החדשה עולים הממצאים הבאים:
• זמן מחצית החיים הקצר של פרדקסה בהשוואה לוורפרין (12–17 שעות לעומת 36) מאפשר להפסיק את נטילת התרופה סמוך יותר למועד הניתוח.
• שיעור החולים שיוכלו לעבור ניתוח תוך 48 שעות לאחר הפסקת הטיפול האנטי-תרומבוטי גבוה יותר באופן מובהק בקרב מטופלים הנוטלים פרדקסה לעומת מטופלים הנוטלים וורפרין (46% בשני מינוני dabigatran לעומת 11% בקבוצת הוורפרין, P<0.001).
• כאשר הניתוח בוצע תוך 48 שעות מרגע הפסקת הטיפול האנטי-תרומבוטי, שיעור הדימומים המג'וריים היה נמוך יותר בשני מינוני הפרדקסה בהשוואה לוורפרין (24–48 שעות לפני הניתוח, פרדקסה 110 מ"ג לעומת וורפרין: RR=035, 95%CI 0.16-0.80, P=0. 01, פרדקסה 150 מ"ג לעומת וורפרין: RR=036, 95%CI 0.16-0.88, P=0. 01)
* חשוב לציין כי בעת הפסקת נטילת פרדקסה לפני ניתוחים ופרוצדורות רפואיות יש לקחת בחשבון את הסיכון לדימום הכרוך בפרוצדורה ואת המצב הכלייתי של החולה (על פי הרשום בעלון לרופא)

היתרון של פרדקסה בכל הקשור להיארעות שבץ דימומי הוכח שוב באנליזה זו. בקבוצת הוורפרין נמצאו 4 מקרי שבץ דימומי, ואילו בקבוצות שקיבלו את שני מינוני פרדקסה לא היה אף מקרה של שבץ דימומי (p<0.005).

הניסיון הקליני שהצטבר עם פרדקסה במניעת שבץ מוחי בקרב חולי AF הוא הרב ביותר בהשוואה לכל נוגדי הקרישה מהדור החדש וכולל מעל 750 אלף חולים בכ-70 מדינות. גם ה-FDA וה-EMA תומכים בפרופיל היעילות והבטיחות המועדף של התרופה. לאחרונה הצהיר ה-FDA כי פרדקסה (150 מ"ג) עדיפה על פני וורפרין הן במניעת שבץ איסכמי והן במניעת שבץ דימומי בקרב מטופלים הסובלים מפרפור פרוזדורים. גם ה-EMA חיזק טענה זו וציין שפרדקסה היא חלופה חשובה לנוגדי קרישה ישנים.

המאמר פורסם בחסות חברת רפא

למאמר המלא
לאתר התרופה

נושאים קשורים:  שבץ מוחי,  פרפור פרוזדורים,  נוגדי קרישה,  פרדקסה,  וורפרין,  שבץ דימומי,  דימום,  מחקרים
תגובות