הנקה

האם DMPA מגן מפני סרטן השחלה?

במחקר מסוג case-control שנערך בתאילנד נמצא כי שימוש ממושך ב-DMPA או בגלולות למניעת היריון קשור בסיכון מופחת לסרטן השחלה

16.06.2012, 11:54

DMPAי(depot medroxyprogesterone acetate) אושר לשימוש על ידי ה-FDA כאמצעי למניעת היריון בשנת 1987, והוא נמצא בשימוש ברחבי העולם. מנגנון פעולתו הוא מניעת ביוץ (בדומה למנגנון הפעולה של גלולות למניעת היריון).

סרטן שחלה הוא ממאירות גינקולוגית שכיחה, ובכ-90% מהמקרים מדובר בסרטן שחלה אפיתליאלי (EOC – Epithelial Ovarian Cancer). במחקרים אפידמיולוגיים נמצא כי לגלולות למניעת היריון אפקט מגן מפני EOC. מחקרים בודדים בחנו את הקשר בין EOC לבין DMPA, ומחקר של ארגון הבריאות העולמי לא מצא קשר כזה.

צילום מיקרוסקופי של גידול בשחלה עם פוטנציאל נמוך לממאירות (מקור: ויקיפדיה)

צילום מיקרוסקופי של גידול בשחלה עם פוטנציאל נמוך לממאירות (מקור: ויקיפדיה)

מחקר זה הוא מחקר מסוג case-control ומטרתו הייתה לבחון את הקשר בין שימוש ב-DMPA לבין סרטן השחלה. המחקר כלל 330 משתתפות שאובחנו כסובלות מסרטן אפיתליאלי של השחלה (לאחר בדיקה פתולוגית), ורואיינו לפני ניתוח או לפני תחילת הטיפול בכימותרפיה. כמו כן נכללה קבוצת ביקורת מותאמת של 982 נשים ללא עדות לסרטן השחלה. לא נכללו נשים שנמצאו אצלן התוויות נגד לטיפול ב-DMPA כגון היסטוריה של הפרעה בפוריות, יתר לחץ דם, סוכרת, מחלת כבד או היפותירואידיזם. הגיל הממוצע בקבוצת המחקר ובקבוצת הביקורת היה 50 ו-49 שנים, בהתאמה, וה-BMI הממוצע היה 23kg/m2 ו-24kg/m2 בהתאמה.

נמצא כי טיפול ב-DMPA אי פעם היה קשור בירידה של 39% בסיכון לסרטן אפיתליאלי של השחלה (OR-0.61, 95%CI 0.44-0.85). השפעה דומה נמצאה גם לגבי גלולות למניעת היריון (OR-0.66, 95%CI 0.51-0.86).

בבחינת משך הטיפול נמצא כי חלה ירידה מובהקת ומשמעותית בסיכון רק בעקבות שימוש ב-DMPA במשך מעל שלוש שנים (OR 0.17, 95%CI 0.07-0.39). הירידה בסיכון לא נמצאה מובהקת בעקבות שימוש ב-DMPA למשך פרקי זמן קצרים יותר. תוצאה דומה נמצאה גם לגבי גלולות למניעת היריון.

גורמים נוספים שנמצאו קשורים לסיכון מופחת לסרטן אפיתליאלי של השחלה היו הנקה (OR-0.26, 95%CI 0.18-0.37 לגבי נשים שהניקו בעבר לעומת נשים שלא הניקו מעולם) ולידה של מעל 2 ילדים (multiparity – OR 0.28, 95%CI 0.20-0.41).

מגבלות המחקר העיקריות היו שימוש בשאלונים לצורך איסוף מידע לגבי שימוש באמצעי מניעה (כך שייתכן recall bias), וכן העובדה שקבוצת הביקורת לא נבדקה לאיתור מקרים אסימפטומטיים של סרטן השחלה.

החוקרים מסכמים כי התוצאות מדגימות אפקט מגן אפשרי של DMPA מפני סרטן אפיתליאלי של השחלה. אם אכן מדובר בהשפעה אמיתית, מדובר בהשפעה מיטיבה של DMPA מעבר למניעת היריון.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Wilailak et al.; Depot medroxyprogesterone acetate and epithelial ovarian cancer: a multicentre case–control study, BJOG. 2012 May;119(6):672-7

נושאים קשורים:  הנקה,  סרטן השחלה,  אמצעי מניעה,  DMPA,  מחקרים,  גלולות למניעת הריון
תגובות