HPV

התקן תוך-רחמי קשור לירידה בסיכון לסרטן צוואר הרחם

במחקר שסיכם את תוצאותיהם של 26 מחקרים נמצא כי הסיכון לסרטן צוואר הרחם נמוך משמעותית בקרב נשים שהשתמשו בהתקן תוך-רחמי וכי אין קשר בין שימוש בהתקן לזיהום ב-HPV בקרב נשים שלא סבלו מסרטן צוואר הרחם

11.12.2011, 14:26

מחקרים רבים הראו כי שימוש בהתקן תוך-רחמי קשור לירידה בסיכון לסרטן האנדומטריום. לגבי סרטן צוואר הרחם נמצאו תוצאות שונות, אולם אף אחד מהמחקרים לא הביא בחשבון הדבקה בנגיף HPV, המוכר כיום כגורם לסרטן צוואר הרחם.

התקן תוך-רחמי (אילוסטרציה)

התקן תוך-רחמי (אילוסטרציה)

מחקר זה אסף נתונים מ-26 מחקרים אפידמיולוגיים גדולים שבוצעו בעבר על-ידי שני גורמים מרכזיים – Agency for research on cancer הצרפתי, ו- Institit Catala d'oncologica הספרדי. בסה"כ כללו הנתונים לגבי סרטן צוואר הרחם קבוצה של 2,205 נשים שחלו בסרטן וקבוצת ביקורת של 2,214 נשים. הנתונים לגבי הדבקה ב-HPV כללו 15,272 נשים שעברו בדיקות לאיתור DNA נגיפי (אצל 2,093 נשים התקבלה תוצאה חיובית). המחקרים השונים בוצעו במדינות שונות. המחברים ניתחו את הנתונים על מנת להעריך את הקשר בין שימוש בהתקן תוך-רחמי לבין הדבקה ב-HPV וkתחלואה בסרטן צוואר הרחם.

לא נמצא קשר בין שימוש בהתקן תוך-רחמי לבין איתור DNA של נגיף HPVי(OR-0.96, 95%CI 0.85-1.08, p=0.47). נמצא קשר מובהק ומשמעותי בין שימוש בהתקן תוך-רחמי לירידה בהיארעות סרטן צוואר הרחם (OR 0.55, 95%CI 0.42-0.70, p<0.0001). נמצאה ירידה הן בהיארעות סרטן מסוג squamous cell והן בהיארעות אדנוקרצינומה או adeno-squamous ca. הירידה בשכיחות לא הייתה תלויה בגיל.

הירידה בשכיחות סרטן צוואר הרחם נמצאה כבר בשנה הראשונה לשימוש בהתקן תוך-רחמי, ונשמרה גם לאחר שימוש ארוך יותר בהתקן. לא נמצאה ירידה נוספת בסיכון הקשורה לשימוש ממושך יותר.

החוקרים מסכמים כי שימוש בהתקן תוך-רחמי אינו משפיע על הסיכון להדבקה בנגיף HPV, אולם משפיע על הסיכון להתפתחות סרטן צוואר הרחם. ייתכן כי שימוש בהתקן תוך-רחמי הוא גורם מגן, למשל באמצעות הפעלה של תגובה דלקתית ברמה נמוכה ושינויים ברירית, אשר משנה את מהלכו של הזיהום בנגיף HPV.

ערכה: דר' ורד פרכטר
מקור:

Castellsague et. al., Intrauterine device use, cervical infection with human papillomavirus, and risk of cervical cancer: a pooled analysis of 26 epidemiological studies, Lancet Oncol. 2011 Oct;12(11):1023-31. Epub 2011 Sep 12.

נושאים קשורים:  HPV,  סרטן צוואר הרחם,  התקן תוך רחמי,  מחקרים,  וירוס הפפילומה האנושי – HPV
תגובות