פרפור חדרים

עדכונים חדשים בטיפול בנוגדי קרישה

הזזת נקודת המפנה: ההחלטה לטפל בנוגדי קרישה בחולים עם פרפור פרוזדורים

השיעור של שבץ איסכמי הקשור לגורמי סיכון מסורתיים בחולים עם פרפור פרוזדורים ירד במשך 2 העשורים האחרונים. יתר על כן, נוגדי קרישה חדשים שבאופן פוטנציאלי בטוחים יותר, נמצאים באופק. לכן, המאזן בין גורמי סיכון לשבץ ותועלת ניגוד הקרישה, עשוי להשתנות.

מודל החלטת מעבר של מרקוב (Markov state transition decision model) היה בשימוש כדי לנתח את ציון ה-(CHADS(2, שמעליו יש העדפה לניגוד קרישה, בתחילה, שימוש בשיעור השבץ המנובא לקוהורט הגזירה של (CHADS(2, ואז שימוש בשיעור השבץ מהקוהורט המעודכן יותר של ניגוד קרישה ושל גורמי סיכון בפרפור פרוזדורים לכל ציון (CHADS(2.

מקרה הבסיס היה גבר בן 69 שנים עם פרפור פרוזדורים. התערבויות כללו טיפול נוגד קרישה דרך הפה עם וורפארין או נוגד קרישה "חדש ובטוח יותר" היפותטי (מבוסס על דביגטרן), ללא טיפול אנטי-תרומבוטי, או אספירין.

וורפארין מועדף מעל שיעור שבץ של 1.7% פר שנה, כאשר אספירין מועדף בשיעורים נמוכים יותר של שבץ. ניגוד קרישה עם וורפארין מועדף אפילו בציון של 0 תוך שימוש בשיעורים הגבוהים של קוהורט הגזירה שלCHADS(2) הישן יותר. שימוש בהערכות המעודכנות והנמוכות יותר של סיכון לשבץ מעלה את הסף לשימוש בוורפארין לציון CHADS(2) ≤ 2. למרות זאת, ניגוד קרישה עם מוצר "חדש ובטוח יותר", מבוסס על תוצאות של המחקר Randomized Evaluation of Long-Term Anticoagulation Therapy של דביגטרן (פרדקסה, ברינגר-אינגלהיים, רפא ישראל), מוביל להורדת הסף לניגוד קרישה, לשיעור שבץ של 0.9% פר שנה.

החוקרים הסיקו כי השימוש בהערכה מעודכנת יותר של סיכון לשבץ מזיז את "נקודת המפנה", כך שניגוד קרישה מועדף בציון (CHADS(2 גבוה יותר ומפחית את מספר החולים שעבורם מומלץ טיפול נוגד קרישה. הכנסתן לשימוש של תרופות "חדשות ובטוחות יותר", לעומת זאת, עשוי להזיז את נקודת המפנה לכיוון ההפוך.

מקור:

Moving the tipping point: the decision to anticoagulate patients with atrial fibrillation. Eckman MH. Et al., Circ Cardiovasc Qual Outcomes. 2011 Jan 1;4(1):14-21. Advance Online Publication 2010 Dec 7

נושאים קשורים:  פרפור חדרים,  נוגדי קרישה,  שבץ,  נוגד קרישה,  מחקרים
תגובות