התכווצויות רחם

miR-200 מעורבים בעלייה ברמות של חלבונים שקשורים בהתכווצות דופן הרחם בעקבות ירידה בפרוגסטרון

כשיורדת פעילות פרוגסטרון, עולה רמת miR-200 ויורדת רמתם של החלבונים ZEB1 ו-ZEB2 שמעכבים, בין היתר, ביטוי של גנים שמקודדים לחלבונים שמעורבים בהתכווצות שריר הרחם, ובהם הרצפטור לאוקיטוצין וconnexin-43

25.01.2011, 14:21

במחקר חדש שנערך בטקסס, נמצא שהירידה בפעילות פרוגסטרון מביאה לעלייה בביטוי של קבוצה של microRNAs, miRNA-200. microRNA הן מולקולות RNA קטנות (כ- 23-22 נוקלאוטידים אורכן), שלא מקודדות לחלבונים ומעורבות בבקרה על ביטוי גנים. הן נקשרות למולקולות mRNA, ובעקבות היקשרות זו נוצר פחות מהחלבון (בעיקר עקב ירידה ברמת ה-mRNA שזמין לתרגום, אך גם עקב ירידה ביעילות התרגום שלו לחלבון).

החוקרים מצאו ש- miR-200 מעכבים ביטוי של הגנים ZEB1 ו-ZEB2. כשיורדת פעילות פרוגסטרון, עולה רמת miR-200 ויורדת רמתם של החלבונים ZEB1 ו-ZEB2 . ZEB1 מעכב ייצור של מולקולות miR-200. כך נוצר בתאים מנגנון פידבק חיובי (וליתר דיוק שלילי-שלילי), שבעקבותיו ירידה בפעילות פרוגסטרון מביאה לעלייה ברמת miR-200 ולירידה ברמת ZEB1 ו-ZEB2, שגורמת אף היא לעלייה ברמת miR-200. המנגנון הזה התגלה בתרביות תאים מדופן הרחם שמוצאן מעכברים וגם בתרביות ממקור הומני.

ZEB1 ו- ZEB2 מעכבים גם ביטוי של גנים שמקודדים לחלבונים שמעורבים בהתכווצות שריר הרחם, ובהם הרצפטור לאוקיטוצין וconnexin-43. כאשר בסיום ההריון פועל על התאים של דופן הרחם פחות פרוגסטרון (בעכברים, מושגת הירידה על-ידי ירידה ברמת ההורמון, בעוד שבנשים מושגת הירידה על-ידי ירידה ברמת הרגישות של הרצפטור לפרוגסטרון), יש בתאים, כאמור, פחות ZEB-1 ו-ZEB2. כתוצאה מכך, יש פחות עיכוב של ביטוי הרצפטור לאוקיטוצין ושל ביטוי קונקסין-43, רמתם של חלבונים אלה בתאים עולה ויש יותר התכווצויות.

התקווה היא שהבנת התהליכים המולקולרים שמעורבים בהשראת התכווצויות ברחם בתחילת תהליך הלידה עשויה לתרום לפיתוח טיפולים שימנעו לידה מוקדמת – מהגורמים הבולטים בפגיעה בהתפתחות הילוד ואף מוות.

מקור:
Renthal N.E. et al., Proc Natl Acad Sci U S A. 2010: miR-200 family and targets, ZEB1 and ZEB2, modulate uterine quiescence and contractility during pregnancy and labor

נושאים קשורים:  התכווצויות רחם,  פרוגסטרון,  אוקסיטוצין,  miR200,  microRNA,  מחקרים
תגובות