חדשות

מחקר ישראלי: גם ערכים גבוהים אך תקינים של העמסת סוכר בהריון קשורים לסיכון מוגבר לסוכרת

המחקר נעשה בקרב 6,900 יולדות במרפאות מחוז מרכז של "כללית"; הסיכון היה גבוה פי 2 בקרב נשים שתוצאות הבדיקות שלהן היו בטווח העליון של הנורמה, לעומת נשים עם תוצאות תקינות לגמרי

ד"ר ישראל יולס מציג את עבודת המחקר בכנס בארה"ב (צילום: פרטי)

מחקר שנעשה בקרב 6,900 יולדות במרפאות מחוז מרכז של שירותי בריאות "כללית" העלה, שככל שערך הסוכר בבדיקה רגילה של העמסת סוכר הנעשית בתקופת ההיריון היה גבוה יותר, הסיכוי לסוכרת בהמשך החיים היה גבוה יותר - עד כדי פי 2 לעומת נשים בעלות ערכים נמוכים בבדיקה. הממצאים תקפים גם לתוצאות הנחשבות "נורמליות" ובטווח התקין במהלך ההריון.

ד"ר ישראל יולס, מנהל מרכז בריאות האישה של מרפאת "כללית" במודיעין עילית, הציג את ממצאי המחקר בכנס השנתי של החברה האמריקנית לרפואת האם והעובר, שנערך בסוף החודש שעבר בלאס-ווגאס. שותפיו לעבודה היו ד"ר טוביה בייבסקי וד"ר מנשה שבי.

"יש לעקוב אחרי נשים אלו בקפדנות יתירה על מנת למנוע התפתחות סוכרת והשמנה. ובמידה שבעיה זאת קיימת, יש לשאוף לאבחן אותה בשלב מוקדם"

"המסקנה שעלתה מהמחקר", הדגיש ד"ר יולס, "היא שיש לעקוב אחרי נשים אלו בקפדנות יתירה על מנת למנוע התפתחות סוכרת והשמנה. ובמידה שבעיה זאת קיימת, יש לשאוף לאבחן אותה בשלב מוקדם. אבחון מוקדם יסייע להוריד באופן משמעותי את הסיכון בסיבוכי המחלה ובהשמנה".

ד"ר יולס הוסיף: "במחקר נבדק הקשר בין ערך סוכר תקין אך גבוה, שנמצא בבדיקה של העמסת סוכר רגילה הנערכת בהריון, לבין הסיכוי לחלות בסוכרת ולסבול מהשמנת יתר בגיל מאוחר יותר. בדקנו נשים שההעמסה שלהן הייתה תקינה (בין 140-60 מ"ג/ד"ל) ונבדק אם הערך האבסולוטי של הבדיקה ניבא את רמת הסוכר כעבור 9 שנים.

"לצורך המחקר, אותרו 6,900 נשים ממחוז מרכז של הקופה, שביצעו העמסת סוכר בשנת 2005. כמו כן נבדקו אז ערכי הסוכר שלהן וכן ה-BMI לאחר 9 שנים בשנת 2014.

"במחקר הוכח בצורה מובהקת סטטיסטית, שככל שערך הסוכר בהעמסת סוכר רגילה היה גבוה יותר, כך הסיכוי לסוכרת בהמשך החיים היה גבוה יותר. בנשים עם ערך של 140-126 מ"ג/ ד"ל בהעמסת סוכר, למרות היותו ערך תקין שאיננו מצריך מעקב או טיפול מיוחד במהלך ההיריון, נמצא שיעור סוכרת של פי 2 כעבור 9 שנים. זה שיעור גבוה באופן מובהק מאשר בקבוצות נשים אחרות".

לדברי ד"ר יולס, "בקרב קבוצת הנשים ההרות שערכי הסוכר שלהן בהעמסת סוכר היו בטווח 140-126 מ"ג/ ד"ל נמצא שיעור השמנת יתר שאיננו שונה מנשים שלהן הייתה העמסת סוכר פתולוגית (מעל 140 מ"ג/ד"ל). מכאן הגענו למסקנה, כי נשים הרות שלהן העמסת הסוכר 'תקינה', אולם בערכים גבוהים עדיין בטווח הנחשב לנורמה, זקוקות למעקב קפדני יותר בהמשך חייהן מאשר נשים עם ערכים נמוכים יותר".

"המשמעות הקלינית", הוסיף ד"ר יולס, "היא שאבחון נשים אלו יצביע על היותן בעלות סיכון גבוה לפתח סוכרת והשמנת יתר. ההמלצה לרופאים שלהן, לאור תוצאות המחקר היא, שיש לבצע מעקב קפדני בשנים שלאחר הלידה. במיוחד לגבי נשים שהעמסת הסוכר נחשבת אמנם תקינה אך ערכיה גבוהים".

נושאים קשורים:  חדשות,  העמסת סוכר,  הריון,  סוכרת,  השמנת יתר,  שירותי בריאות כללית
תגובות
23.02.2017, 19:21

מחקר מעניין מאוד ! ברכות למחברים !

אנונימי/ת
09.03.2017, 21:20

אחרי שיתפרסם נקרא. בינתיים זה רק פוסטר. לא למהר להתלהב