חדשות

נייר עמדה ממליץ לנשים להמתין כשנה מתום ניתוח קיצור קיבה עד לכניסה להריון

את הנייר פירסם המכון לאיכות ברפואה של ההסתדרות הרפואית בישראל; לדברי המומחים החתומים על הנייר, המטרה היא למנוע תופעות כמו האטה בגדילת העובר ברחם, מומים בעובר ולידה מוקדמת; הריון שהחל פחות משנה אחרי הניתוח יוגדר "הריון בסיכון"

השמנת יתר בהריון (אילוסטרציה)
השמנת יתר בהריון (אילוסטרציה)

נייר עמדה שפירסם המכון לאיכות ברפואה של ההסתדרות הרפואית בישראל ממליץ לראשונה לנשים שעברו ניתוחים בריאטריים (קיצור קיבה) להמתין לפחות שנה לאחר הניתוח עד לכניסה להריון. לדברי המומחים החתומים על המסמך, המטרה היא למנוע תופעות כמו האטה בגדילת העובר ברחם, מומים בעובר ולידה מוקדמת.

"ישראל היום" דיווח בסוף השבוע, כי ב-2015 בוצעו בישראל 9,308 ניתוחים בריאטריים, עלייה לעומת 9,056 שהתבצעו ב-2014. שני שלישים (66.7%) מהמנותחים היו נשים. 44% מהניתוחים נעשו בבני 39-18, וביניהם נשים בגיל הפוריות.

ב-2015 בוצעו בישראל 9,308 ניתוחים בריאטריים, עלייה לעומת 9,056 שהתבצעו ב-2014. שני שלישים (66.7%) מהמנותחים היו נשים

העיתון ציטט את ד"ר דרור דיקר מהחברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר, שהיה בין מחברי נייר העמדה, שאמר: "ניתוחים בריאטריים בנשים עם תחלואה נלווית כמו סוכרת או מחלות מטבוליות נוספות עשויים להביא לשיפור ניכר בתחלואה זו, ובכך לקדם את בריאות ההיריון. אולם ההגבלה בתזונה האימהית לאחר ניתוחים אלו וחוסר יישום המלצות תזונתיות מתאימות עלולים להביא לחוסרים שישפיעו על בריאות הוולד".

בדיווח נמסר, כי בשנת 2015 נפטרו שני חולים במהלך ניתוח בריאטרי, 9 מנותחים נפטרו בתוך שלושה חודשים לאחריו ו-10 נפטרו בתקופה של חצי שנה לאחר הניתוח. הפטירות נבעו ממגוון סיבות. עוד נמסר בדיווח כי 3.1%
מהמנותחות התלוננו על בעיות פריון. כמעט שליש מהמנותחים סבלו לפני הניתוח מיתר לחץ דם, 26% סבלו מסוכרת ו-14% מדום נשימה בשינה. שיעור דומה סבל ממחלות מפרקים.

לפי הנתונים, 57% מהמנותחים סבלו ממחלת רקע אחת עד שלוש הנלוות להשמנה, 13% מארבע-חמש מחלות רקע וכ-25% היו ללא מחלות רקע. 74% מהניתוחים היו בטכנולוגיית "שרוול" ו־11% בשיטת "מעקף קיבה".

בנייר העמדה צוין, שבשנים האחרונות מומלץ לנשים הסובלות מהשמנת יתר (BMI גבוה מ-35) לבצע ניתוח קיצור קיבה כהכנה להריון, שכן השמנת יתר כרוכה בסיכון מוגבר לאישה ולעובר. למרות ההמלצה להמתין שנה מתום הניתוח עד לכניסה להריון, מציינים המומחים כי "ניתן לשקול קיצור במרווח הזמן הזה, בהתאם לסוג הניתוח ולגיל המטופלת וזאת לאחר ייעוץ פרטני".

לפי נייר העמדה, הריון שיתרחש פחות משנה לאחר הניתוח הבריאטרי יוגדר כ"הריון בסיכון מוגבר" וילווה במעקב רפואי הדוק, בליווי תזונאית וכאשר האשה תעבור סדרת בדיקות לעניין חסרים תזונתיים. נשים שעברו ניתוח "קיצור קיבה" ושוקלות הריון צריכות ליטול מולטי־ויטמין, סידן, ויטמין D ולבצע בדיקות דם מקיפות, תקופתיות, כדי להימנע ממחסור בוויטמינים ובמינרלים, נכתב במסמך.

"השמנת יתר חולנית עשויה להפחית את הפוריות בנשים", הסביר
ד"ר נאסר סקרן, מנהל המרכז הבריאטרי במרכז הרפואי העמק ויושב ראש החוג לכירורגיה בריאטרית בישראל, לעיתון: "ירידה במשקל עשויה לשפר דרמטית את הביוץ, את הסיכוי להרות ואף את תוצאות ההיריון. נוסף על כך, הירידה במשקל משפרת את ההתמודדות של האישה מול המחלות הנלוות להשמנה כמו סוכרת, יתר לחץ דם, שומנים בדם ודום נשימה בשינה".

נושאים קשורים:  חדשות,  ניתוח בריאטרי,  קיצור קיבה,  הר"י,  המכון לאיכות ברפואה,  המלצה,  הריון
תגובות